W Dniu Dziecka nie może zabraknąć wesołej zabawy. Każde dziecko otrzymuje prezent, a także samo może sprawić innym radość ofiarowując prezenty. W tym roku dzieci bawiły się ze słońcem i wykonywały samodzielnie słoneczka, które podarowały Paniom specjalistkom oraz swoim mamusiom w domu. Była to dla nich wielka frajda, gdyż mogły po cichu podarować prezent-niespodziankę.
„Grasz w słoneczko - gram
Masz słoneczko - mam…”
Dzielmy się radością i uśmiechem, w ten sposób wychowujemy nasze dzieci i uczymy je. Oczywiście robimy uśmiechy, małe, duże i uśmiech „number five” z posyłanym całusem.
Dzieci wykonywały także „Cudaki-koperciaki”. Wykonana samodzielnie koperta z rysunkiem dziecka, gdy została założona na rękę stawała się pacynką, która wesoło opowiada, śpiewa i bawi się z kolegą lub koleżanką.
mgr Irena Surdej
Zabawy z żabkami są zawsze doskonałym sposobem na logopedyczne zabawy z dziećmi. Małe przedszkolaki chętnie bawią się w zabawy logorytmiczne, doskonaląc umiejętności naśladowcze i ćwicząc artykulację wielu głosek (tylnojęzykowych [kg] oraz dziąsłowych[sz ż cz r]).
Oto jedna z propozycji zabawy:
I my żabki, I wy żabki
my nie mamy nic takiego:
jedną łapkę, drugą łapkę,
skrzydełka żadnego:
Ref: Uła kła kła (bis)
Dzieci w gabinecie wykonują także piękne prace plastyczne z kół „Żabki”. Mają okazję kategoryzowania kół ze względu na wielkość i kolor. Utrwalają takie pojęcia jak: małe, większe, największe, średnie, duże.
Doskonalą sprawność w zakresie motoryki artykulacyjnej, wszak żabka ma bardzo długi język, a gdy połyka muchy, to zwija go do środka. Robi także szeroki uśmiech, nie pokazując zębów i „kłapie” wargami, gdy zjada przysmaki.
Można także zainicjować „Żabi koncert” pokazując kolejne żabki z sylabami: RA RO RE RU RY KUM,KUM.
Jest to świetna zabawa, a dzieci powtarzają sylaby bardzo chętnie, przecież śpiewają jak żabki.
My jesteśmy żabki, mieszkamy w jeziorku,
kumkamy radośnie od wtorku do wtorku:
Kum kum kum, kum,kum (bis)
Lubimy poleżeć rankiem sobie w trawie,
każdy dzień nam mija na wspólnej zabawie:
Kum kum kum, kum,kum (bis)
mgr Irena Surdej
Z okazji Dnia Matki, zawsze wspominamy nasze zapracowane mamusie. W trakcie opowiadania historyjek obrazkowych rozmawiamy, w jaki sposób możemy pomagać naszym mamom. Opowiadamy historyjkę: ”Nakrywamy do stołu”, „Sprzątamy pokój”, „Myjemy naczynia”. Oczywiście, w tych czynnościach wspiera nas tatuś, który w wolnej chwili bawi się z nami na dywanie.
mgr Irena Surdej
Choć żyją tylko chwilkę, trudno nie stać się motylkiem. Dzieci w gabinecie otrzymały bardzo trudne zadanie: „Dorysuj drugą połowę motyla”. Poradziły sobie świetnie, a potem zaczarowały go. Eksperymentowały z kolorami, mieszały barwy, mówiły czarodziejskie rymowanki np.:
Czary mary, czary mary, mam różowe okulary,
okulary mi się zbiły - wszystkie czary się skończyły.
Po złożeniu kartki i ponownym jej otwarciu, ukazał się naszym oczom barwny motyl.
Podczas kolejnych zajęć wykonywaliśmy ćwiczenia oddechowe, wesoło pląsając z motylem. Dzieci poznały także podczas oglądania historyjki „Cykl życiowy motyla”. Wzbogaciły swój słownik, nazywając inne okazy zwierząt łąkowych.
mgr Irena Surdej
Wiosna to czas, w którym ożywa cała przyroda. Rodzą się także małe zwierzęta. Zabaw logopedycznych jest wiele. Rozpoczynamy zabawę od kapryśnego kotka lub pieska, który odwiedza podwórko i szuka czegoś do zjedzenia.
„Na podwórku w czas śniadania zawsze wiele zamieszania.
Każdy zjada co podano: jedni owies, drudzy siano,
tylko jeden kotek mały wciąż marudził przez dzień cały…
nic nie jadłem.”
(inspirowane wierszem R. Dąbrowskiej)
Kotek odwiedza kolejno zwierzęta i ćwiczy buzię, bo siano mu nie smakuje, owies też, nie mówiąc o ziemniakach, które jedzą świnki.
Dziecko poznaje zwyczaje zwierząt, nazywa rodziny zwierząt, doskonali umiejętności w zakresie sprawności warg i języka. Na zajęciach wykonuje także postać zwierzęcia. Do wykonania pracy wykorzystano zużyte szpatułki, które w postaci trójkąta zostały wcześniej przygotowane na zajęcia.
mgr Irena Surdej