Samorządowe Przedszkole nr 14 w Krakowie

Get Adobe Flash player

22 marca przedszkolaki z naszej grupy pożegnały zimę, którą była postać Marzanny Marzeny. Zrobiły to poprzez wypowiedzenie magicznego zaklęcia. Dawny zwyczaj topienia Marzanny zastąpiliśmy ochlapywaniem wodą.

Tego dnia dzieci otrzymały list od Pani Wiosny z prośbą o pomoc. Zima płata jej figle: zabiera między innymi zieloną farbę. Dzieciaki jednak bez problemu znajdują na to rozwiązanie. Mieszają odpowiednie farbki. Pomimo, że zima daje o sobie znać, udało się już żabkom wygrzebać z głębi rzecznego mułu i towarzyszyły dzieciom podczas zabaw. Dzieci same wcieliły się w role żabek: utrwalały zasady ruchu drogowego, kształtowały ogólną sprawność ruchową, kompetencje matematyczne czy sprawność małych rączek.

Kiedy na zewnątrz trwały przepychanki pór roku, w sali było zielono i radośnie. Cieszymy się, że wiosna jest już z nami. Na dowód swojej obecności Pani Wiosna pozostawiła nam swój kapelusz i obiecała, że od dziś słonko będzie dla nas świeciło i ptaszki będą nam śpiewały oraz, że zostanie z nami aż do lata.

mgr Magdalena Flis

W ramach kolejnych zajęć realizowanego projektu „Mały Miś w Świecie Emocji” dzieci poznały STRACH. Zajęcia rozpoczęły się od przywitania i krótkiej rozmowy z naszym przedszkolnym misiem Bruno. Wstępem do rozmowy o emocji było wysłuchanie opowiadania „Nie bój się, misiu” autorstwa pomysłodawczyni projektu A. Konefał. Dzieci opowiadały o tym, czego się boją, co budzi w nich strach, przedstawiały emocje mimiką twarzy obserwując swoje odbicie w lusterku. Z dużym zaangażowaniem wsłuchiwały się w różne dźwięki, nazywając je i określając swoje emocje. Poznały, że „strach ma wielkie oczy”, a pewne rzeczy nie są tak straszne jak nam się wydaje. Na koniec dzieci miały okazję ułożyć prostą łamigłówkę sudoku korzystając z tablicy interaktywnej. Chętne dzieci wykonały pracę plastyczną obrazując swój strach na kartce papieru poprzez rozdmuchiwanie kleksa farby plakatowej przy pomocy słomek.

mgr Barbara Pociecha

8 marca to wyjątkowy dzień w roku. Wtedy swoje święto obchodzą wszystkie kobiety, zarówno te duże, jak i te małe. W tym dniu nasze przedszkolaki przeniosły się do Bajkowej Krainy Księżniczek i Rycerzy. Wspólnych zabaw i wesołych pląsów nie było końca.

W tym szczególnym dniu wszyscy chłopcy składali życzenia dziewczynkom i swoim paniom. Nie obyło się bez cukierków, drobnych upominków i kwiatów. Z dziewczęcych buź uśmiech nie schodził przez cały dzień, a chłopcy zachowywali się jak prawdziwy dżentelmeni, byli przemili, uczynni i sympatyczni.

Wszystkie panie i dziewczynki dziękują chłopcom za piękne życzenia, kwiaty i promienny uśmiech.

mgr Barbara Pociecha

Organizowanie zajęć otwartych stwarza rodzicom możliwość obserwowania postępów własnego dziecka w zakresie osiągania określonych umiejętności (ruchowych, plastycznych, muzycznych), procesu opanowywania wiedzy z zakresu obszarów podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz predyspozycji, zainteresowań, trudności dziecka.

Dnia 23 lutego 2021 r. dzieci z grupy pierwszej miały okazję zaprezentować się swoim opiekunom. W związku z istniejącą sytuacją epidemiologiczną, zajęcia te zostały nagrane w wersji on-line i przesłane rodzicom.

Temat zajęć otwartych  brzmiał: „W krainie dźwięków: instrumenty muzyczne”. Przygotowując scenariusz zajęć nauczycielki jako główny cel przyjęły wzbogacenie wiedzy na temat wybranych instrumentów muzycznych. Zwróciły uwagę na rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej, edukację matematyczną, współpracę w grupie oraz pracę indywidualną z uwzględnieniem indywidualizacji zadań.

Przedszkolaki rozwiązywały zagadki obrazkowe, dopasowywały ilustracje instrumentów do ich cieni, grały w bingo słuchowe, grupowały instrumenty, przeliczały ich ilość, wspólnie śpiewały i bawiły się przy piosenkach, muzykowały z instrumentami. Uwieńczeniem zajęć było wykonanie grzechotki z butelki po wodzie mineralnej i produktów spożywczych sypkich tj. ryż, groch, fasola.

Dzieci chętnie i aktywnie uczestniczyły w proponowanych formach działalności, dając wyraz swojemu zainteresowaniu i zaangażowaniu w zajęcia.

mgr Barbara Pociecha

mgr Magdalena Flis

Głównym celem, dla którego ustanowiono dzień kota to uwrażliwienie społeczeństwa na problem bezdomnych i głodujących kotów, które niejednokrotnie wiodą ciężkie życie. Dlatego warto już od najmłodszych lat uwrażliwiać dzieci na potrzeby zwierząt, przekazywać im informację o tym jak należy się nimi zajmować, bo kot to nie zabawka.

Dzieci rozpoczęły dzień od poznania kocich zwyczajów, dowiedziały się jak dbać o koty. Dzięki zabawom kształtowały sprawność manualną (Kocie polowanie, Kotek- praca plastyczna). Manipulując obrazkami kotków, doskonaliły umiejętności matematyczne w zabawie „Kotek siada” (utrwalenie pojęć związanych z położeniem przedmiotów w przestrzeni, a także liczenie). Nie zabrakło zabaw ruchowych, których celem było usprawnianie całego ciała oraz radosna atmosfera (Koci grzbiet, Uciekaj myszko). Nie zapomnieliśmy o literaturze dziecięcej. Dzieci poznały krótkie wierszowane i pięknie ilustrowane opowiadania o kotkach. Odpowiadały na pytania dotyczące przeczytanego tekstu, odszukiwały elementy na ilustracjach, przez co ćwiczyły pamięć, koncentrację oraz percepcję wzrokową. Nasze przedszkolaki otrzymały także pamiątkowe dyplomy za udział w zajęciach z okazji obchodów Światowego Dnia Kota.

Efektem naszych kocich aktywności jest cudna galeria kotków.

mgr Magdalena Flis

W ramach kolejnych zajęć realizowanego projektu „Mały Miś w Świecie Emocji” dzieci poznały SMUTEK. Wstępem do rozmowy o emocji było wysłuchanie opowiadania „Po deszczu zawsze wychodzi słońce” autorstwa pomysłodawczyni projektu A. Konefał.  Wspólnie z misiem Bruno rozmawialiśmy o emocjach towarzyszących dzieciom, które nie wybrały się do ogrodu przedszkolnego na zawody sportowe, ponieważ padał deszcz. Na szczęście pani wychowawczyni znalazła sposób „by wyszło słońce” i zorganizowała zabawy w sali przedszkolnej.

Przy dźwiękach piosenki „Jedzie pociąg z daleka” odbyliśmy podróże do krainy złości, radości i smutku. W każdej krainie dzieci naśladowały nastroje swoją postawą i mimiką twarzy. Przedszkolaki określały swoje emocje towarzyszące im w różnych sytuacjach
z codziennego życia stając przy uśmiechniętej bądź smutnej buzi. Ćwiczyliśmy nasze rączki poprzez układanie fasolek na kontur smutnej twarzy. Bawiliśmy się trójelementowymi układankami tworząc różne kompozycje buziek smutnych i uśmiechniętych. Na koniec kolorowaliśmy smutnego szarego misia, by piękne kolory kredek zamieniły go w szczęśliwego.

mgr Barbara Pociecha

Copyright © 2014 - s.przeczek@gmail.com