Samorządowe Przedszkole nr 14 w Krakowie

Get Adobe Flash player

W czerwcu odbyły się kolejne zajęcia z cyklu „Pobaw się ze mną!”, w których uczestniczyły dzieci z autyzmem wraz z rodzeństwem. Celem tych zajęć jest integracja rodzeństwa, a także wsparcie braci i sióstr dzieci z autyzmem w rozumieniu specyfiki tego zaburzenia oraz trening umiejętności społecznych wychowanków z grup specjalnych.

Podczas zajęć przywitaliśmy lato wszystkimi zmysłami. Najpierw przywitaliśmy się w kręgu i ułożyliśmy plan dnia, posługując się gestami programu Makaton. Rodzeństwo mogło się od nas wiele nauczyć! Później wyciszyliśmy zmysły podczas ćwiczeń w parach według Programów Aktywności Knill’ów. Nie przypuszczaliśmy, że wspólne ćwiczenia mogą dać tyle radości.

Następnie wybraliśmy się na „letni spacer”, uczestnicząc w sensorycznym torze przeszkód. Nasze stopy poczuły się… zrelaksowane! Odwiedziliśmy las, strumyk, a na koniec spotkaliśmy się na łące, zbierając po drodze rozmaite skarby w postaci kamyków, motyli i płatków kwiatów. Potem zasiedliśmy do stołu by zmierzyć się z zagadkami smakowo-węchowymi. Sprawdziliśmy, jak smakuje lato, kosztując różnych owoców i próbując odgadnąć ich nazwy. Rywalizacja w parach zagrzała nas do pracy. Było smakowicie. Kolejno do pracy zabrały się nasze uszy i oczy, które rozpoznawały odgłosy mieszkańców łąki w trakcie zabawy inhibicyjno-incytacyjnej  „Co słychać na łące?” i wypatrywały obręczy, w których można się schować . Nadszedł też czas na odpoczynek przy sztuce. Przekonaliśmy się, że sztukę można tworzyć… ze wszystkiego. W ramach naszej ekologiczno-recyklingowej pracy plastycznej powstało okazałe czerwcowe drzewo z podartych gazet, starych zakrętek, pianek i popcornu (który przy okazji można było podjadać J). Na koniec relaks. Masaż w parach, do treści czytanego wiersza, okazał się całkiem przyjemną zabawą.

Nie możemy się doczekać kolejnego spotkania z rodzeństwem w przedszkolu!

                                                                  mgr Agnieszka Cichoń

Rodzice dzieci z grupy VII i VIII już po raz dugi stanęli na wysokości zadania i niemal wszyscy wzięli udział w przygotowanym przez specjalistki z naszego przedszkola szkoleniu z cyklu: „ Rozwój daje radość”. Spotykamy się  wspólnie, aby lepiej się poznać, porozmawiać o naszych problemach
i nauczyć się jak efektywnie pracować z dziećmi ze spektrum autyzmu.

Na pierwszym spotkaniu zatytułowanym: „Zabawa dzieci ze spektrum autyzmu” rodzice dowiedzieli się jak z wykorzystaniem prostych przedmiotów zorganizować w domu kreatywne, rozwijające zabawy dla swoich dzieci. Propozycje prezentowane przez specjalistki spotkały się z dużym uznaniem, rodzice obiecali, że systematycznie będą korzystali z przekazanych im materiałów.

Drugie spotkanie zatytułowane: „Relaks dobry na wszystko” miało na celu ukazanie, w jaki sposób uspokoić i wyciszyć dzieci, których układ nerwowy narażony jest na co dzień na nadmiar docierających bodźców. Rodzicom zaprezentowane zostały podstawowe techniki  relaksacyjne takie jak:  masaż taktylny, masaż twarzy, bajki relaksacyjne, wierszyki masażyki, wizualizacje relaksacyjne, elementy aromaterapii itp.

Mamy nadzieję, że dzięki nim nasi wychowankowie będą mieli okazję  wyciszyć się i miło spędzić czas ze swoimi rodzicami. Wszystkim rodzicom bardzo dziękujemy za zaangażowanie i bardzo miłą atmosferę na spotkaniach!!!.

mgr Magdalena Nizińska

Dzieci w grupy VII i VIII z radością przywitały swoich rodziców na zajęciach, na których spotkaliśmy się, aby wspólnie, radośnie bawić się i konstruktywnie spędzać ze sobą czas.

Zarówno dzieci jaki i rodzice w jednej chwili zamienili się  w śmieszne zielone żabki. Radości dzieciaków nie było końca, gdy ich opiekunowie z dumą założyli zielone pelerynki i z zadowoleniem chętnie uczestniczyli we wszystkich proponowanych zabawach. Najwięcej emocji przyniosły wyścigi rodzic- dziecko oraz  wesołe zabawy z chustą Klanzy.

Na koniec wszyscy relaksowali się  leżąc na kocykach i słuchając odgłosów wiosennej łąki, aby móc jeszcze zregenerować siły i wspólnie stworzyć przestrzenną pracę plastyczną pt „ Żabki w stawie”. Spotkanie to było świetnym przykładem na to że zarówno dzieciom jak i ich rodzicom potrzebny jest radosny, beztroski czas wspólnej zabawy.

mgr Magdalena Nizińska

W czwartek  7 kwietnia w Zespole Szkół Specjalnych nr 9 w Krakowie odbyło się kolejne spotkanie integracyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnej ze swoimi rówieśnikami. Rozpoczęło się ono przywitaniem wszystkich gości oraz wręczeniem nagród za udział w konkursie plastycznym „Cztery pory roku”,  następnie rozpoczęła się wspólna zabawa, której tematem przewodnim była podróż nad polskie morze. Wszyscy zatem daliśmy się ponieść wyobraźni i wyruszyliśmy tanecznym krokiem w rytmie piosenki „Jedzie pociąg z daleka” do Gdańska.

IMG 20160407 103842

Podczas całego spotkania panowała niezwykle przyjazna i ciepła atmosfera. Wszystkie dzieci bawiły się świetnie, zapominając o borykających ich na co dzień problemach. Brały udział w licznych zabawach o charakterze integracyjnym.  

Dzieci m.in. miały okazję zmierzyć się z potężną falą, brały też udział w „Tęczowej zabawie” na nadmorskiej plaży. Jak prawdziwi poszukiwacze skarbów natomiast, odnajdywały zakopane głęboko w piasku  bogactwa morza. Uczestnicy zabaw w pełni oddani byli aktywności twórczej, tworząc ciekawe formy z piasku. Dzieci, pracując w grupach wykonywały wspólnie statek, który jak prawdziwi marynarze musiały, zacumować w gdańskim porcie. Na koniec uczestnicy spotkania tworzyli pamiątkowe świeczniki z morskiej podróży.

IMG 20160407 103430

 

Mimo ogromnego zaangażowania w grupowe prace plastyczne, największą radość sprawiały dzieciom rozliczne pląsy i tańce. Nie lada wyzwaniem zaś, było dla nich pokonanie plażowego toru z przeszkodami.

Nie zabrakło oczywiście smacznych przekąsek – dla każdego coś dobrego – dzieci po aktywnej zabawie zasmakowały się w słodkościach.

IMG 20160407 110915

Na zakończenie spotkania wszyscy wróciliśmy pociągiem do Krakowa i wspólnie na pożegnanie zaśpiewaliśmy piosenkę „Jestem Polakiem”

IMG 20160407 105500

15-ego lutego do przedszkola zawitali kochani goście – nasze Babcie i Dziadkowie wraz z Rodzicami. Przygotowaliśmy dla nich bajkowe przedstawienie.

Za górami, za lasami… mieszkała Królewna Śnieżka. Jej życie zmieniło się po tym, jak poznała wesołych krasnoludków. „Hej ho, hej ho!” - na scenie zrobiło się głośno, skocznie i kolorowo, gdy postaci wkroczyły w takt rytmicznych piosenek. Nie zabrakło też Złej Królowej, która próbowała zmącić szczęście Królewny Śnieżki, jednak nie udało jej się to. Oprócz piosenek, tańca  i wierszyków dla Babci i Dziadka, udało nam się wykonać trudną instrumentację do piosenki o krasnoludkach. Wszyscy w pełnym skupieniu podołali swoim rolom i mimo lekkiej tremy, uśmiechy nie schodziły z naszych twarzy. Na koniec wręczyliśmy Babciom i Dziadkom własnoręcznie zrobione prezenty i zaprosiliśmy ich na krótkie spotkanie przy herbacie i łakociach.

Szkoda, że następny Dzień Babci i Dziadka dopiero za rok!

mgr Agnieszka Cichoń

Dieta bezglutenowa, bezmleczna  i bezcukrowa:

Dieta bezglutenowa i bezmleczna jest rzeczą fundamentalną w leczeniu biomedycznym dziecka z autyzmem. Również u  dzieci z ADHD/nadpobudliwość psychoruchowa/ taka dieta oraz odpowiednio dobrana suplementacja  w znaczący sposób poprawia ich zachowanie. Nawet jeśli dziecko nie miało wykonanych badań potwierdzających nietolerancję glutenu, warto próbować  wprowadzać dietę bezglutenową, bezmleczną i bezcukrową, gdyż bez wątpienia przyniesie ona wiele korzyści zdrowotnych.

Dlaczego powinniśmy wyeliminować mleko i gluten?

U 90% dzieci z autyzmem  i nadpobudliwością psychoruchową/ADHD/ występują niedobory enzymów, co powoduje nieprawidłowy rozkład białek- w szczególności tych zawartych w mleku (kazeina) i zbożu (gluten). Ta nieprawidłowość staje się główną przyczyną wielu niepożądanych zachowań u dzieci. Białka, aby mogły być prawidłowo wchłonięte przez organizm muszą rozłożyć się na aminokwasy a u osób z autyzmem ten proces jest zaburzony. Powoduje to zagrzybienie jelit co sprzyja przenikaniu peptydów z jelit do układu krwionośnego, a stamtąd do całego organizmu i mózgu dziecka z autyzmem.

Dlaczego dziecko się źle zachowuje?

Peptydy pochodzące z kazeiny oraz gluten mają taką strukturę chemiczną, że ich działanie podobne jest do opioidów takich jak morfina. To właśnie powoduje, że dzieci z autyzmem są przywiązane a wręcz uzależnione od niektórych potraw. Typowe zachowania autystyczne takie jak : izolacja, autostymulacja, autoagresja, niewrażliwość na ból, nagłe zmiany nastrojów i stereotypie to również objawy typowe dla osób uzależnionych od narkotyków opatowych. Zaczynają pojawiać się zmiany w pięciu zmysłach: dotyku, wzroku, węchu i smaku.

Dotyk

Dzieci z autyzmem mogą cierpieć na nadwrażliwość lub niedowrażliwość dotykową. Zaburzenia w tej sferze mogą objawiać się zachowaniami autoagresywnymi lub nietolerancją na dotyk.

Wzrok

Dzieci autystyczne mogą widzieć mniej niż inne osoby lub wprost przeciwnie dla dzieci z nadwrażliwością musimy eliminować dodatkowe stymulacje z otoczenia a dzieciom z niedowrażliwością dostarczamy dodatkowe bodźce wzrokowe.

Słuch

Dzieci z autyzmem często zatykają uszy, źle znoszą hałas, a niektórym przeszkadza nawet dźwięk padającego deszczu.

Smak i węch

Dzieci autystycznie często wąchają różne przedmioty a nawet jedzenie. Próbują przedmioty gryzą ręce lub odzież. Są bardzo selektywne jeżeli chodzi o wybór pożywienia np. jedzą dwie lub trzy rzeczy na przemian.

Wszystkie opisane symptomy mają ścisły związek ze stanem funkcjonowania jelit i reakcją organizmu na różne produkty żywieniowe, na braki enzymatyczne oraz inne czynniki. Niestety w przypadku dzieci z autyzmem dieta musi być kompleksowa i trzeba przestrzegać jej restrykcyjnie. Należy dokładnie czytać jakie składniki znajdują się w produktach, które podajemy swoim dzieciom.

Pomocne informacje:

Produkty dozwolone:

- Przetwory ze zbóż naturalnie bezglutenowych : ryż, kukurydza, gryka, proso itp.

- Sago, amarantu, mąka ryżowa, skrobia kukurydziana, mąka ziemniaczana, tapioka, mąka sojowa, kasza gryczana, kukurydziana, jaglana, pieczywo bezglutenowe, makaron bezglutenowy, płatki ryżowe, kukurydziane, kaszko ryżowe, chrupki kukurydziane, ciasta i słodycze bezglutenowe, budynie, kisiele, ziarna słonecznika, dyni, sezamu, soi, orzechy, skrobia pszenna i inne produkty węglowodanowe oznaczone przekreślonym kłosem.

Możliwości zastąpienia mleka krowiego :

- Mleko sojowe, ryżowe, kokosowe, gryczane.

Produkty dozwolone w diecie bezcukrowej:

- Ksylitol (cukier brzozowy), stewia, ewentualnie fruktoza najlepiej w formie naturalne (owoce).

W przypadkach występowania Candidozy na czas leczenia eliminujemy z diety wszystkie soki, owoce oraz ziemniaki!

mgr Agata Widła

Copyright © 2014 - s.przeczek@gmail.com