Samorządowe Przedszkole nr 14 w Krakowie

Get Adobe Flash player

Dieta bezglutenowa, bezmleczna  i bezcukrowa:

Dieta bezglutenowa i bezmleczna jest rzeczą fundamentalną w leczeniu biomedycznym dziecka z autyzmem. Również u  dzieci z ADHD/nadpobudliwość psychoruchowa/ taka dieta oraz odpowiednio dobrana suplementacja  w znaczący sposób poprawia ich zachowanie. Nawet jeśli dziecko nie miało wykonanych badań potwierdzających nietolerancję glutenu, warto próbować  wprowadzać dietę bezglutenową, bezmleczną i bezcukrową, gdyż bez wątpienia przyniesie ona wiele korzyści zdrowotnych.

Dlaczego powinniśmy wyeliminować mleko i gluten?

U 90% dzieci z autyzmem  i nadpobudliwością psychoruchową/ADHD/ występują niedobory enzymów, co powoduje nieprawidłowy rozkład białek- w szczególności tych zawartych w mleku (kazeina) i zbożu (gluten). Ta nieprawidłowość staje się główną przyczyną wielu niepożądanych zachowań u dzieci. Białka, aby mogły być prawidłowo wchłonięte przez organizm muszą rozłożyć się na aminokwasy a u osób z autyzmem ten proces jest zaburzony. Powoduje to zagrzybienie jelit co sprzyja przenikaniu peptydów z jelit do układu krwionośnego, a stamtąd do całego organizmu i mózgu dziecka z autyzmem.

Dlaczego dziecko się źle zachowuje?

Peptydy pochodzące z kazeiny oraz gluten mają taką strukturę chemiczną, że ich działanie podobne jest do opioidów takich jak morfina. To właśnie powoduje, że dzieci z autyzmem są przywiązane a wręcz uzależnione od niektórych potraw. Typowe zachowania autystyczne takie jak : izolacja, autostymulacja, autoagresja, niewrażliwość na ból, nagłe zmiany nastrojów i stereotypie to również objawy typowe dla osób uzależnionych od narkotyków opatowych. Zaczynają pojawiać się zmiany w pięciu zmysłach: dotyku, wzroku, węchu i smaku.

Dotyk

Dzieci z autyzmem mogą cierpieć na nadwrażliwość lub niedowrażliwość dotykową. Zaburzenia w tej sferze mogą objawiać się zachowaniami autoagresywnymi lub nietolerancją na dotyk.

Wzrok

Dzieci autystyczne mogą widzieć mniej niż inne osoby lub wprost przeciwnie dla dzieci z nadwrażliwością musimy eliminować dodatkowe stymulacje z otoczenia a dzieciom z niedowrażliwością dostarczamy dodatkowe bodźce wzrokowe.

Słuch

Dzieci z autyzmem często zatykają uszy, źle znoszą hałas, a niektórym przeszkadza nawet dźwięk padającego deszczu.

Smak i węch

Dzieci autystycznie często wąchają różne przedmioty a nawet jedzenie. Próbują przedmioty gryzą ręce lub odzież. Są bardzo selektywne jeżeli chodzi o wybór pożywienia np. jedzą dwie lub trzy rzeczy na przemian.

Wszystkie opisane symptomy mają ścisły związek ze stanem funkcjonowania jelit i reakcją organizmu na różne produkty żywieniowe, na braki enzymatyczne oraz inne czynniki. Niestety w przypadku dzieci z autyzmem dieta musi być kompleksowa i trzeba przestrzegać jej restrykcyjnie. Należy dokładnie czytać jakie składniki znajdują się w produktach, które podajemy swoim dzieciom.

Pomocne informacje:

Produkty dozwolone:

- Przetwory ze zbóż naturalnie bezglutenowych : ryż, kukurydza, gryka, proso itp.

- Sago, amarantu, mąka ryżowa, skrobia kukurydziana, mąka ziemniaczana, tapioka, mąka sojowa, kasza gryczana, kukurydziana, jaglana, pieczywo bezglutenowe, makaron bezglutenowy, płatki ryżowe, kukurydziane, kaszko ryżowe, chrupki kukurydziane, ciasta i słodycze bezglutenowe, budynie, kisiele, ziarna słonecznika, dyni, sezamu, soi, orzechy, skrobia pszenna i inne produkty węglowodanowe oznaczone przekreślonym kłosem.

Możliwości zastąpienia mleka krowiego :

- Mleko sojowe, ryżowe, kokosowe, gryczane.

Produkty dozwolone w diecie bezcukrowej:

- Ksylitol (cukier brzozowy), stewia, ewentualnie fruktoza najlepiej w formie naturalne (owoce).

W przypadkach występowania Candidozy na czas leczenia eliminujemy z diety wszystkie soki, owoce oraz ziemniaki!

mgr Agata Widła

DSC00726

23 grudnia dzieci z grupy VII I VIII wraz z pracującymi z nimi paniami zasiadły do wieczerzy wigilijnej. Na pięknie przygotowanym stole czekały pierniczki, mufinki oraz inne słodkości. Nie zabrakło także, tradycyjnego czerwonego barszczyku wraz z pasztecikami. Dzieci nie mogły doczekać się aby skosztować smakołyków, które przygotowali wraz z rodzicami, jednak zgodnie z tradycją najpierw podzieliły się ze swoimi kolegami opłatkiem. Było to duże wyzwanie, aby czasami bez słów przekazać życzliwe uczucia innym, jednak na twarzach wszystkich dzieci gościły zadowolenie, uśmiech i wzruszenie.

Po wspólnym posiłku, nastał czas na  kolędowanie. Przedszkolaki z wielką pasją i zaangażowaniem tworzyły akompaniament do znanych kolęd i pastorałek wykonywanych przez „Arkę Noego”. Wesołe dźwięki janczarów, kołatek, dzwonków, grzechotek słychać było w całym przedszkolu.

Udział naszych wychowanków w grupowej wigilii miał na celu nie tylko miłe spędzenie czasu z najbliższymi i poznanie pięknej polskiej tradycji ale także trening umiejętności społecznych takich jak składanie sobie życzeń, estetyczne spożywanie posiłków, wspólne śpiewanie kolęd, niezwykle przydatnych podczas świątecznych rodzinnych spotkać.

DSC00733

 

mgr Magdalena Nizińska

2fdfsf

W pewne grudniowe popołudnie w grupach dla dzieci z autyzmem w naszym przedszkolu, przybyło dzieci… To nie czary! To rodzeństwo przybyło do przedszkola, by pobawić się razem z nami i poznać nasze „przedszkolne życie” J To były pierwsze z cyklu integracyjnych zajęć otwartych dla rodzeństwa dzieci z autyzmem. A wszystko po to, by bliżej się poznać, razem się bawić, uczyć i tworzyć.

Najpierw zaprosiliśmy nasze rodzeństwo do codziennego powitania w kręgu, podczas którego przywitaliśmy wszystkie zmysły. Nasze siostry i bracia dowiedzieli się, dlaczego zmysły są tak bardzo istotne w codziennym funkcjonowaniu oraz dlaczego codziennie tworzymy plan naszego dnia. Najbardziej podobało nam się smakowanie daru jesieni, jakim jest miód J

Następnie rozruszaliśmy się podczas zabawy w przygotowania elfów do świąt. Jak wiadomo – elfy pomagają św. Mikołajowi, który przed świętami ma bardzo dużo pracy. Toteż w parach z naszym rodzeństwem oraz całą grupą - wcieliliśmy się w role elfów, prezentów i reniferów - poznając bliżej nasze ciało i ćwicząc umiejętność współpracy, co jest tak istotne dla dzieci z autyzmem. Tutaj było dużo zabawy i śmiechu!

Po szaleństwach nadszedł czas na chwilę rywalizacji w parach. Stworzyliśmy zgrane drużyny z naszymi siostrami i braćmi, rozpoznając z przejęciem, co św. Mikołaj schował w worku z prezentami poprzez zmysł dotyku (chociaż oczy próbowały też trochę podglądać J).

Na koniec – czas na wspólne tworzenie. Razem z naszym rodzeństwem zrobiliśmy piękne kartki bożonarodzeniowe, będące niespodziankami dla rodziców. Podczas ich powstawania, okazało się, że współpraca dostarcza nam wiele satysfakcji, a przede wszystkim – radości.

3fdfsfsf

1kfdf

 Do zobaczenia na następnych zajęciach!

mgr Agnieszka Cichoń

W piątek 9 października  dzieci z grupy VII i VIII po raz pierwszy w tym roku wzięły udział w kółku kulinarnym. Podczas zajęć, mali kucharze wykonywali jesienne jeże. Dzieci z zacięciem obierały i kroiły owoce, by potem nabić je na wykałaczki i ozdobić smutne igły jesiennych jeżyków barwnymi owocami.

Przedszkolaki nie tylko świetnie się przy tym bawiły, ale również uczyły się samodzielności, ćwiczyły koordynację wzrokowo-ruchową i przyswajały sobie zasady zdrowego odżywiania. 

 

„UPS! ARKA ODPŁYNĘŁA”

W maju grupy specjalne wybrały się na długo wyczekiwaną wycieczkę do kina. Jazda autobusem jak zwykle przysporzyła nam wielu wrażeń.

Hania

 

Po odebraniu biletów w kasie i obowiązkowego zakupienia popcornu, który był jedną z największych atrakcji wycieczki, rozsiedliśmy się wygodnie w fotelach w oczekiwaniu na film "Ups! Arka odpłynęła". Zagryzając popcornem i popijając soczek, przeżywaliśmy przygody bohaterów na ekranie. Poza tym sala kinowa okazała się taka ciekawa. Tyle świateł, wielki ekran i mnóstwo wygodnych foteli. Duża ilość zwierząt na ekranie przyciągnęła naszą uwagę i nim spostrzegliśmy, seans dobiegł końca. Kiedy następna wycieczka do kina?

WP

„ Dogoterapia”

Od października 2014r. dzieci z grupy VII i VIII wraz z kolegami z grupy integracyjnej co drugi poniedziałek z niecierpliwością oczekują na szczególnego gościa, jest nim Kula - biszkoptowy labrador. Dzieci bardzo szybko nawiązały kontakt z czworonożnym przyjacielem. Poniedziałkowym spotkaniom towarzyszy zawsze wiele radości i pozytywnych emocji. Dzięki chwilom spędzonym z Kulą nasi wychowankowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych doskonalą swoje umiejętności naśladowania, rozwijają kompetencje komunikacyjne, uczą się cierpliwości, a przede wszystkim dobrze się bawią;). 

  mgr Magdlena Nizińska

Copyright © 2014 - s.przeczek@gmail.com