Samorządowe Przedszkole nr 14 w Krakowie

Get Adobe Flash player

Dzieci w grupy VII i VIII z radością przywitały swoich rodziców na zajęciach, na których spotkaliśmy się, aby wspólnie, radośnie bawić się i konstruktywnie spędzać ze sobą czas.

Zarówno dzieci jaki i rodzice w jednej chwili zamienili się  w śmieszne zielone żabki. Radości dzieciaków nie było końca, gdy ich opiekunowie z dumą założyli zielone pelerynki i z zadowoleniem chętnie uczestniczyli we wszystkich proponowanych zabawach. Najwięcej emocji przyniosły wyścigi rodzic- dziecko oraz  wesołe zabawy z chustą Klanzy.

Na koniec wszyscy relaksowali się  leżąc na kocykach i słuchając odgłosów wiosennej łąki, aby móc jeszcze zregenerować siły i wspólnie stworzyć przestrzenną pracę plastyczną pt „ Żabki w stawie”. Spotkanie to było świetnym przykładem na to że zarówno dzieciom jak i ich rodzicom potrzebny jest radosny, beztroski czas wspólnej zabawy.

mgr Magdalena Nizińska

W czwartek  7 kwietnia w Zespole Szkół Specjalnych nr 9 w Krakowie odbyło się kolejne spotkanie integracyjne dzieci i młodzieży niepełnosprawnej ze swoimi rówieśnikami. Rozpoczęło się ono przywitaniem wszystkich gości oraz wręczeniem nagród za udział w konkursie plastycznym „Cztery pory roku”,  następnie rozpoczęła się wspólna zabawa, której tematem przewodnim była podróż nad polskie morze. Wszyscy zatem daliśmy się ponieść wyobraźni i wyruszyliśmy tanecznym krokiem w rytmie piosenki „Jedzie pociąg z daleka” do Gdańska.

IMG 20160407 103842

Podczas całego spotkania panowała niezwykle przyjazna i ciepła atmosfera. Wszystkie dzieci bawiły się świetnie, zapominając o borykających ich na co dzień problemach. Brały udział w licznych zabawach o charakterze integracyjnym.  

Dzieci m.in. miały okazję zmierzyć się z potężną falą, brały też udział w „Tęczowej zabawie” na nadmorskiej plaży. Jak prawdziwi poszukiwacze skarbów natomiast, odnajdywały zakopane głęboko w piasku  bogactwa morza. Uczestnicy zabaw w pełni oddani byli aktywności twórczej, tworząc ciekawe formy z piasku. Dzieci, pracując w grupach wykonywały wspólnie statek, który jak prawdziwi marynarze musiały, zacumować w gdańskim porcie. Na koniec uczestnicy spotkania tworzyli pamiątkowe świeczniki z morskiej podróży.

IMG 20160407 103430

 

Mimo ogromnego zaangażowania w grupowe prace plastyczne, największą radość sprawiały dzieciom rozliczne pląsy i tańce. Nie lada wyzwaniem zaś, było dla nich pokonanie plażowego toru z przeszkodami.

Nie zabrakło oczywiście smacznych przekąsek – dla każdego coś dobrego – dzieci po aktywnej zabawie zasmakowały się w słodkościach.

IMG 20160407 110915

Na zakończenie spotkania wszyscy wróciliśmy pociągiem do Krakowa i wspólnie na pożegnanie zaśpiewaliśmy piosenkę „Jestem Polakiem”

IMG 20160407 105500

15-ego lutego do przedszkola zawitali kochani goście – nasze Babcie i Dziadkowie wraz z Rodzicami. Przygotowaliśmy dla nich bajkowe przedstawienie.

Za górami, za lasami… mieszkała Królewna Śnieżka. Jej życie zmieniło się po tym, jak poznała wesołych krasnoludków. „Hej ho, hej ho!” - na scenie zrobiło się głośno, skocznie i kolorowo, gdy postaci wkroczyły w takt rytmicznych piosenek. Nie zabrakło też Złej Królowej, która próbowała zmącić szczęście Królewny Śnieżki, jednak nie udało jej się to. Oprócz piosenek, tańca  i wierszyków dla Babci i Dziadka, udało nam się wykonać trudną instrumentację do piosenki o krasnoludkach. Wszyscy w pełnym skupieniu podołali swoim rolom i mimo lekkiej tremy, uśmiechy nie schodziły z naszych twarzy. Na koniec wręczyliśmy Babciom i Dziadkom własnoręcznie zrobione prezenty i zaprosiliśmy ich na krótkie spotkanie przy herbacie i łakociach.

Szkoda, że następny Dzień Babci i Dziadka dopiero za rok!

mgr Agnieszka Cichoń

Dieta bezglutenowa, bezmleczna  i bezcukrowa:

Dieta bezglutenowa i bezmleczna jest rzeczą fundamentalną w leczeniu biomedycznym dziecka z autyzmem. Również u  dzieci z ADHD/nadpobudliwość psychoruchowa/ taka dieta oraz odpowiednio dobrana suplementacja  w znaczący sposób poprawia ich zachowanie. Nawet jeśli dziecko nie miało wykonanych badań potwierdzających nietolerancję glutenu, warto próbować  wprowadzać dietę bezglutenową, bezmleczną i bezcukrową, gdyż bez wątpienia przyniesie ona wiele korzyści zdrowotnych.

Dlaczego powinniśmy wyeliminować mleko i gluten?

U 90% dzieci z autyzmem  i nadpobudliwością psychoruchową/ADHD/ występują niedobory enzymów, co powoduje nieprawidłowy rozkład białek- w szczególności tych zawartych w mleku (kazeina) i zbożu (gluten). Ta nieprawidłowość staje się główną przyczyną wielu niepożądanych zachowań u dzieci. Białka, aby mogły być prawidłowo wchłonięte przez organizm muszą rozłożyć się na aminokwasy a u osób z autyzmem ten proces jest zaburzony. Powoduje to zagrzybienie jelit co sprzyja przenikaniu peptydów z jelit do układu krwionośnego, a stamtąd do całego organizmu i mózgu dziecka z autyzmem.

Dlaczego dziecko się źle zachowuje?

Peptydy pochodzące z kazeiny oraz gluten mają taką strukturę chemiczną, że ich działanie podobne jest do opioidów takich jak morfina. To właśnie powoduje, że dzieci z autyzmem są przywiązane a wręcz uzależnione od niektórych potraw. Typowe zachowania autystyczne takie jak : izolacja, autostymulacja, autoagresja, niewrażliwość na ból, nagłe zmiany nastrojów i stereotypie to również objawy typowe dla osób uzależnionych od narkotyków opatowych. Zaczynają pojawiać się zmiany w pięciu zmysłach: dotyku, wzroku, węchu i smaku.

Dotyk

Dzieci z autyzmem mogą cierpieć na nadwrażliwość lub niedowrażliwość dotykową. Zaburzenia w tej sferze mogą objawiać się zachowaniami autoagresywnymi lub nietolerancją na dotyk.

Wzrok

Dzieci autystyczne mogą widzieć mniej niż inne osoby lub wprost przeciwnie dla dzieci z nadwrażliwością musimy eliminować dodatkowe stymulacje z otoczenia a dzieciom z niedowrażliwością dostarczamy dodatkowe bodźce wzrokowe.

Słuch

Dzieci z autyzmem często zatykają uszy, źle znoszą hałas, a niektórym przeszkadza nawet dźwięk padającego deszczu.

Smak i węch

Dzieci autystycznie często wąchają różne przedmioty a nawet jedzenie. Próbują przedmioty gryzą ręce lub odzież. Są bardzo selektywne jeżeli chodzi o wybór pożywienia np. jedzą dwie lub trzy rzeczy na przemian.

Wszystkie opisane symptomy mają ścisły związek ze stanem funkcjonowania jelit i reakcją organizmu na różne produkty żywieniowe, na braki enzymatyczne oraz inne czynniki. Niestety w przypadku dzieci z autyzmem dieta musi być kompleksowa i trzeba przestrzegać jej restrykcyjnie. Należy dokładnie czytać jakie składniki znajdują się w produktach, które podajemy swoim dzieciom.

Pomocne informacje:

Produkty dozwolone:

- Przetwory ze zbóż naturalnie bezglutenowych : ryż, kukurydza, gryka, proso itp.

- Sago, amarantu, mąka ryżowa, skrobia kukurydziana, mąka ziemniaczana, tapioka, mąka sojowa, kasza gryczana, kukurydziana, jaglana, pieczywo bezglutenowe, makaron bezglutenowy, płatki ryżowe, kukurydziane, kaszko ryżowe, chrupki kukurydziane, ciasta i słodycze bezglutenowe, budynie, kisiele, ziarna słonecznika, dyni, sezamu, soi, orzechy, skrobia pszenna i inne produkty węglowodanowe oznaczone przekreślonym kłosem.

Możliwości zastąpienia mleka krowiego :

- Mleko sojowe, ryżowe, kokosowe, gryczane.

Produkty dozwolone w diecie bezcukrowej:

- Ksylitol (cukier brzozowy), stewia, ewentualnie fruktoza najlepiej w formie naturalne (owoce).

W przypadkach występowania Candidozy na czas leczenia eliminujemy z diety wszystkie soki, owoce oraz ziemniaki!

mgr Agata Widła

DSC00726

23 grudnia dzieci z grupy VII I VIII wraz z pracującymi z nimi paniami zasiadły do wieczerzy wigilijnej. Na pięknie przygotowanym stole czekały pierniczki, mufinki oraz inne słodkości. Nie zabrakło także, tradycyjnego czerwonego barszczyku wraz z pasztecikami. Dzieci nie mogły doczekać się aby skosztować smakołyków, które przygotowali wraz z rodzicami, jednak zgodnie z tradycją najpierw podzieliły się ze swoimi kolegami opłatkiem. Było to duże wyzwanie, aby czasami bez słów przekazać życzliwe uczucia innym, jednak na twarzach wszystkich dzieci gościły zadowolenie, uśmiech i wzruszenie.

Po wspólnym posiłku, nastał czas na  kolędowanie. Przedszkolaki z wielką pasją i zaangażowaniem tworzyły akompaniament do znanych kolęd i pastorałek wykonywanych przez „Arkę Noego”. Wesołe dźwięki janczarów, kołatek, dzwonków, grzechotek słychać było w całym przedszkolu.

Udział naszych wychowanków w grupowej wigilii miał na celu nie tylko miłe spędzenie czasu z najbliższymi i poznanie pięknej polskiej tradycji ale także trening umiejętności społecznych takich jak składanie sobie życzeń, estetyczne spożywanie posiłków, wspólne śpiewanie kolęd, niezwykle przydatnych podczas świątecznych rodzinnych spotkać.

DSC00733

 

mgr Magdalena Nizińska

2fdfsf

W pewne grudniowe popołudnie w grupach dla dzieci z autyzmem w naszym przedszkolu, przybyło dzieci… To nie czary! To rodzeństwo przybyło do przedszkola, by pobawić się razem z nami i poznać nasze „przedszkolne życie” J To były pierwsze z cyklu integracyjnych zajęć otwartych dla rodzeństwa dzieci z autyzmem. A wszystko po to, by bliżej się poznać, razem się bawić, uczyć i tworzyć.

Najpierw zaprosiliśmy nasze rodzeństwo do codziennego powitania w kręgu, podczas którego przywitaliśmy wszystkie zmysły. Nasze siostry i bracia dowiedzieli się, dlaczego zmysły są tak bardzo istotne w codziennym funkcjonowaniu oraz dlaczego codziennie tworzymy plan naszego dnia. Najbardziej podobało nam się smakowanie daru jesieni, jakim jest miód J

Następnie rozruszaliśmy się podczas zabawy w przygotowania elfów do świąt. Jak wiadomo – elfy pomagają św. Mikołajowi, który przed świętami ma bardzo dużo pracy. Toteż w parach z naszym rodzeństwem oraz całą grupą - wcieliliśmy się w role elfów, prezentów i reniferów - poznając bliżej nasze ciało i ćwicząc umiejętność współpracy, co jest tak istotne dla dzieci z autyzmem. Tutaj było dużo zabawy i śmiechu!

Po szaleństwach nadszedł czas na chwilę rywalizacji w parach. Stworzyliśmy zgrane drużyny z naszymi siostrami i braćmi, rozpoznając z przejęciem, co św. Mikołaj schował w worku z prezentami poprzez zmysł dotyku (chociaż oczy próbowały też trochę podglądać J).

Na koniec – czas na wspólne tworzenie. Razem z naszym rodzeństwem zrobiliśmy piękne kartki bożonarodzeniowe, będące niespodziankami dla rodziców. Podczas ich powstawania, okazało się, że współpraca dostarcza nam wiele satysfakcji, a przede wszystkim – radości.

3fdfsfsf

1kfdf

 Do zobaczenia na następnych zajęciach!

mgr Agnieszka Cichoń

Copyright © 2014 - s.przeczek@gmail.com